• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120188
+
-

شراره خدامرادی /مدیر اداره محیط‌زیست منطقه 15

نقش کارخانه‌ها در آلایندگی هوا

نقش کارخانه‌ها در آلایندگی هوا

منطقه ۱۵، وسعت چشمگیری دارد و به دلیل اینکه دروازه شرقی تهران محسوب می‌شود روزانه پذیرای شهروندان زیادی است که از شهرهای اطراف تهران و شهرهای شرقی کشور به اینجا سرریز می‌شوند. از این‌رو در اغلب روزهای سال ۲ ایستگاه کنترل کیفیت هوا واقع در شهرداری منطقه و محله مسعودیه عدد ناسالم را نشان می‌دهد.

«شراره خدامرادی»، مدیر اداره محیط‌زیست منطقه ۱۵ عامل اصلی آلودگی هوای منطقه را‌‌ تردد خودروهای سنگین در بزرگراه‌های و شاهراه‌های شریانی منطقه می‌داند. او می‌گوید: «طبق اطلاعات به دست آمده از شرکت کنترل کیفیت هوا، محدوده سه‌راه افسریه بیشتر از نقاط دیگر منطقه با آلودگی هوا مواجه است.» او انجام به موقع معاینه‌فنی را راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی هوا می‌داند و می‌گوید: «فرسوده بودن خودروها می‌تواند به ناسالمی هوای شهر کمک کند و معاینه‌فنی می‌تواند ۲۳‌درصد آلودگی هوا را کاهش دهد. مراکز معاینه‌فنی از سوی شهرداری تهران و برای کنترل سلامت خودروها در سراسر تهران دایر هستند.

بیشترین و نزدیک‌ترین مراکز معاینه‌فنی به منطقه ما در جاده خاوران واقع شده و اغلب شهروندان برای تست خودرو خود به آنجا می‌روند.» از دیگر عوامل آلاینده هوای منطقه ۱۵، وجود کارخانه‌های سیمان، آسفالت و کناف است که در حریم منطقه واقع شده‌اند و هوا را به شدت آلوده می‌کنند. او در ادامه می‌افزاید: «عامل مهم دیگر آلودگی هوای منطقه ۱۵، وجود مراکز زباله‌سوزی و ضایعات‌سوزی منطقه ۲۰ است که در همسایگی منطقه ما قرار گرفته‌اند.

دود حاصل از سوخت زباله علاوه بر آلوده کردن هوا باعث ابتلای شهروندان به بیماری‌های تنفسی می‌شود.» جابه‌جایی کارخانه‌ها اگرچه امر محالی نیست اما نیاز به هزینه و زمان زیادی دارد از این‌رو انتظار می‌رود مسئولان حوزه محیط‌زیست برای کاهش آلاینده‌های صنایع خیلی جدی درباره آن فکر کنند. از سوی دیگر، حفظ محیط‌زیست نیاز به فرهنگسازی دارد و زمانی محقق می‌شود که شهروندان در کنار مسئولان برای زنده و پاکیزه نگه داشتن شهرشان تلاش کنند. بعضی از آپارتمان‌های این منطقه قدمتی بالغ بر ۲۵ سال دارند اما در این مدت حتی یکبار هم شوفاژخانه‌اش معاینه‌فنی نشده است. بررسی شوفاژخانه نه دردسری دارد و نه زمانبر است اما می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد.  

این خبر را به اشتراک بگذارید